Theorie – Joseph Renzulli

Geplaatst door Dineke van Kooten op 3 februari 2011 in Theorie

Het triadisch model van Renzulli (1975) bracht de eerste inzichten met zich mee waar hij naast bijzondere capaciteiten evenveel belang hechtte aan creativiteit en motivatie.

  • Onder bijzondere capaciteiten verstaan we zowel intellectuele capaciteiten (hoogbegaafd) als muziek, sport (hooggetalenteerd).
  • Creativiteit moet in deze context begrepen worden als het vermogen om divergent te kunnen denken (Span & Nelissen, 2000) en om strategische en creatieve denk- en oplossingsmethodes te kunnen aanreiken.
  • Motivatie betekent de wil en het doorzettingsvermogen om zich vast te bijten in een materie die de interesse wegdraagt. Vaak zien we in een schoolse context eerder een demotivatie.

Weergegeven in het volgende model:

© Dineke van Kooten - Kopiëren toegestaan bij vermelding van de bron

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 Copyright © 2021 Dineke van Kooten (www.dinekevankooten.nl) Dit is een Heinosoft website